Endret: 22 feb 2018     Opprettet: 15 feb 2018

Spøkelseshullet under Elisenberghus

Elisenberg stasjon som aldri ble tatt i bruk. Les historien.

Fiasko-prosjektet, som det ble kalt, ble planlagt i 20 år og så bygget. I 1980 var Elisenberg stasjon nærmest fiks ferdig med 220 meter lange perronger på begge sider av sporene.

Stasjonen ligger under Elisenberghus, omtrent midt under Feinschmecker og Vinmonopolet. Prisen var ca 30 millioner i 1980-kroner, eller omtrent 115 millioner, omregnet til dagens kroneverdi.

Elisenberg stasjon fremstår som et mørklagt spøkelse og symbol på feilslått planlegging og satsning på jernbane i Oslo. I 1980 var stasjonen klar for å betjene togreisende med gangbro over skinnene og tre heiser som skulle bringe de reisende til og fra stasjonen 30 meter under gatenivå. Også hovedadkomsten fra Balchens gate og tilknytningen til Elisenbergveien var på plass, pluss billettekspedisjonen i bygården over stasjonen.

Men det ble aldri klippet noen snor fordi plutselig gikk det opp for planleggerne, utbyggere og politikere at Elisenberg Stasjon ville bli en flaskehals om den ble tatt i bruk. Investeringen på  115 millioner ville bare gjøre trafikkavviklingen vondt verre på Drammensbanen.

Reaksjonene på fiasko-stasjonen var mange, og den mest sagnomsuste reaksjonen kom fra  Kåre Willoch da han var statsminister. Willoch tente på alle puggene da han en gang ble offer for trafikkavviklingen i Frogner-området. Han ble sittende fast i bilkøen på Frogner og kom for sent til en mottagelse hos den amerikanske ambassadøren. Tidlig morgen etter (det var en lørdag) ringte Willoch hjem til generaldirektøren i NSB og forlangte et ansalg over hva det ville koste å ta i bruk Elisenberg stasjon. Willoch forlangte at anslaget skulle ligge på hans bord innen førstkommende mandag morgen.

Beregningene viste at prisen ville ligge på rundt 105 millioner kroner. Siden har Elisenberg stasjon vært mørklagt.

Og takk for det !!!